Van vrijdag 19 tot en met zondag 21 juni reisde de JO11-lichting van Bon Boys opnieuw af naar Noord-Duitsland voor het jaarlijkse internationale jeugdtoernooi van TSV Abbehausen. Dit jaar stond het weekend in het teken van een bijzondere mijlpaal: de 20e deelname van Bon Boys aan het toernooi.

Aan het toernooi deden maar liefst 48 teams mee. Naast veel Duitse verenigingen waren er ook clubs uit Schotland en Frankrijk aanwezig. Bon Boys en VV Woudia vertegenwoordigden Nederland tijdens deze internationale editie.

Een bijzondere band van twintig jaar

Het contact tussen Bon Boys en TSV Abbehausen werd twintig jaar geleden geïnitieerd door Bon Boys-erelid Toon Nijhuis en Harald Renken van TSV Abbehausen. Inmiddels is het toernooi uitgegroeid tot een begrip binnen de jeugdopleiding van Bon Boys. Zelfs verschillende spelers van het huidige eerste elftal bewaren nog altijd mooie herinneringen aan hun deelname in de jeugd.

Dit jaar maakten ongeveer 75 spelers, trainers, begeleiders en ouders van Bon Boys de reis naar Noord-Duitsland. Samen zorgden zij drie dagen lang voor een geweldige rood-groene sfeer.

Opening in het teken van twintig jaar vriendschap

Traditiegetrouw begon het toernooi met een openingsceremonie, waarbij alle deelnemende teams zich presenteerden. Tijdens deze ceremonie werd Bon Boys op bijzondere wijze bedankt voor twintig jaar vriendschap met TSV Abbehausen. De club ontving hiervoor een speciale jubileumbeker.

Ook werd er een bijzonder dankwoord gericht aan Toon Nijhuis, die twintig jaar geleden samen met Harald Renken de basis legde van het contact tussen beide verenigingen. In de loop der jaren is hieruit een warme en hechte band ontstaan.

Namens Bon Boys overhandigde Nick van der Vall, tevens hoofdleider van de JO11, een speciaal Bon Boys-shirt aan de organisatie van TSV Abbehausen. Op het shirt stond de tekst ‘20 Jahre Freundschaft’, oftewel twintig jaar vriendschap.

Ook op muzikaal gebied liet Bon Boys zich tijdens de openingsceremonie horen. De trainers van de drie JO11-teams verzorgden gezamenlijk hun eigen versie van het Wilhelmus. Zelfs zonder muzikale begeleiding, volledig a cappella, brachten zij het volkslied ten gehore. De spelers en ouders ondersteunden hen enthousiast vanaf de zijlijn.

Daarna kon het voetbalweekend echt beginnen.

Sterke prestaties op de eerste dag

Bon Boys JO11-1 kende een uitstekende zaterdag en eindigde als poulewinnaar. Ook JO11-2 maakte veel indruk. Met goed en verzorgd voetbal behaalde het team een verrassende derde plaats in een sterk bezette poule.

JO11-3 kwam uit in een moeilijke poule, maar liet gedurende de dag steeds meer vooruitgang zien. Het team groeide zichtbaar in het toernooi en deed belangrijke ervaring op voor de wedstrijden van zondag.

Na alle wedstrijden stond de gezamenlijke barbecue op het programma. Vervolgens trok de volledige JO11-lichting in een opvallende oranje mars richting de public viewing in het dorp. Daar werd de wedstrijd tussen Nederland en Zweden op een groot scherm gevolgd. Voor deze speciale gelegenheid kleurde de rood-groene Bon Boys-delegatie tijdelijk volledig oranje.

Nieuwe poules en spannende finales

Op zondag werden de teams opnieuw ingedeeld en stonden de kruisfinales en plaatsingswedstrijden op het programma.

JO11-1 eindigde na een sterk toernooi op een knappe 10e plaats. JO11-2 werd twintigste in het sterke deelnemersveld, eveneens een bijzondere prestatie. JO11-3 wist op zondag een belangrijke wedstrijd te winnen en sloot het toernooi af op de 44e plaats.

Hoewel de resultaten zeker mochten worden gevierd, draaide het weekend vooral om samen voetballen, plezier maken en herinneringen creëren. Daarin zijn alle drie de teams met vlag en wimpel geslaagd.

Tijdens de sluitingsceremonie werd opnieuw stilgestaan bij het twintigjarige jubileum en de bijzondere vriendschap tussen Bon Boys en TSV Abbehausen. Daarmee kreeg een prachtig en sportief weekend een passende afsluiting.

Dank aan sponsoren en vrijwilligers

Een bijzondere dank gaat uit naar de trouwe sponsoren die ook dit jaar een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het weekend.

De jaarlijkse barbecue werd mede mogelijk gemaakt door onze trouwe hoofdsponsor Slagerij Broekhuis. Smaak Fruit- en Groentespecialist voorzag de spelers, trainers en ouders van de nodige gezonde snacks. Qoffy stelde opnieuw een koffiemachine beschikbaar, zodat de ouders en begeleiders iedere ochtend met voldoende energie aan de dag konden beginnen.

Daarnaast bedanken we de organisatie van Bon Boys, alle helpende ouders en vrijwilligers, en Thijs Weegerink voor het maken van de vele mooie foto’s.

De grootste complimenten gaan natuurlijk uit naar de spelers en trainers. Met hun enthousiasme, sportiviteit en plezier hebben zij van deze jubileumeditie opnieuw een onvergetelijke ervaring gemaakt.

Op naar de volgende editie!